Week 9, end of term, start of holiday! - Reisverslag uit Oxford, Verenigd Koninkrijk van Monique Boogaart - WaarBenJij.nu Week 9, end of term, start of holiday! - Reisverslag uit Oxford, Verenigd Koninkrijk van Monique Boogaart - WaarBenJij.nu

Week 9, end of term, start of holiday!

Door: moniquevandenboogaart

Blijf op de hoogte en volg Monique

05 December 2011 | Verenigd Koninkrijk, Oxford

Terwijl jullie nog aan de chocoladeletters en pepernoten zitten, en vol smacht wachten op de verassingen die de goedheilig man vanavond voor jullie in petto zal hebben, heb ik mijn eerste kerstdiner, kerstfeestje en zelfs kerst mis alweer achter de rug! Dit is inmiddels doodnormaal voor mij (en voor iedereen hier), maar kan me voorstellen dat dit jullie nogal vreemd in de oren klinkt. Om eerlijk te zijn, het is ook gewoon vreemd! Er is echter een reden dat al deze kerstactiviteiten al eind november/begin december plaatsvinden is. Opnieuw namelijk, omdat de terms hier zo kort zijn en de meeste studenten op de laatste dag van week 8 (dat was afgelopen vrijdag) regelrecht voor 6 weken richting huis vertrekken om daar hun vakantie door te brengen. Omdat de studenten hun kamers ook elke keer helemaal leeg moeten halen (deze worden dan verhuurd aan bijvoorbeeld bezoekers van congressen) leek het hier dus afgelopen weekend net een grote volksverhuizing! Omdat ik particulier een huis huur, heb ik die problemen gelukkig niet en kan ik al mn spullen mooi hier laten. Hoewel dat uitruimen van je kamer elke term natuurlijk wel een hele goede manier is om niet al te veel troep op te bouwen gedurende het jaar (wil er vooral nog niet overnadenken hoe ik al mijn spullen hier ooit terug ga krijgen).

Maargoed, afgelopen week had ik dus bijvoorbeeld al kerstdiner op mijn college. Voor slechts 9 pond werd ons een traditioneel Brits kerstdiner met o.a. roast turkey, christmas pudding en mince pies geserveerd en vloeide de wijn opnieuw rijkelijk (ze zijn hier nooit zuinig in het bijschenken van glazen tijdens deze diners, wat de diners en de feestjes altijd heel gezellig maakt :)). Daarnaast heb ik hier afgelopen week ook een kerst mis bezocht, en wel op 27 november om precies te zijn! Deze mis vond plaats in de kerk van Keble college (misschien heb ik dit al eerder verteld, maar de meeste colleges hebben ook een eigen kerk, waar regelmatig diensten worden verzorgd). Dit was de eerste dienst die ik in Oxford heb bezocht, en weet niet of het was omdat dit een speciale kerstdienst was en de Keble kerk gewoon een erg mooie kerk is, of dat het is omdat de diensten hier over het algemeen heel mooi zijn, maar ik vond de dienst zo indrukwekkend!! Bij binnenkomst werd aan iedereen een kaars uitgedeeld en daarnaast werd op dat moment de gehele kerk alleen verlicht door middel van naar schatting 300 kaarsen aan de zijkant en achterkant van de kerk (op het begin dacht ik, hoe moet ik ooit iets kunnen lezen in mijn boekje?!) Toen de mis begon kwam er iemand langs met een grote kaars en stak de kaarsjes van de mensen aan het begin van de rij aan, zij moesten vervolgens de kaars van diegene naast hen aansteken en ga zo maar door (vond ik overigens een heel mooi idee) totdat iedereen een brandende kaars vasthield en de gehele kerk heel sfeervol verlicht was door enkel kaarslicht. Daarnaast was het koor ook zo goed en werd bijna de gehele mis gevuld door liederen, echt het voelde zo geweldig en was daarnaast ook zo rustgevend om daar te zitten (het voelde het bijna als een soort meditatie!). Gelukkig staan er de komende weken nog meer kerst missen op het programma in andere kerken in Oxford, dus ga zeker proberen er nog een paar bij te wonen.

En dan hadden we ook het kerstfeest van ons programma dat afgelopen zaterdag plaats vond. Hier keek ik echt al een tijd naar uit, niet alleen omdat de mensen van het programma gewoon erg gezellig zijn, maar ook omdat dit het einde van de eerste term en dus het begin van een 5 weken durende vakantie betekende, joehoe!! Ik weet het, jullie in Nederland hebben nog een paar weken te gaan, zitten nu midden in de tentamenstress en zijn daarnaast ook al een maand eerder begonnen dan ik, en dan vertel ik jullie, met mijn term van slechts 8 weken, dat ik écht heel erg toe was aan het einde van de term. Maar echt waar, afgelopen term voelde als een tentamenperiode van 8 weken. Ik denk dat dit vooral kwam omdat we elke week twee opgaven in moesten leveren, en je jezelf dus niet kan verschuilen of voorliegen door tegen jezelf te zeggen, oh wat ze in de lectures vertellen klinkt allemaal heel logisch, dat kan ik wel... nee je moet het ook echt kunnen uitvoeren en begrijpen en dan blijkt het toch vaak iets minder voor de hand liggend te zijn en iets meer tijd te kosten dan je denkt. Daarnaast, heb ik ook vrijwel alle tijd buiten lectures, slapen, sporten, eten en feesten, met mijn hoofd in mijn studieboeken doorgebracht (en nee, ik ging niet elke avond naar feestjes ;)).

Maargoed, omdat ik dus zo uitkeek naar het einde van de term, het kerstfeest van afgelopen zaterdag in het teken hiervan stond en er daarnaast ongelimiteerd alcohol geconsumeerd kon worden, wist ik al dat dit een mooi maar ook risicovol feestje zou gaan worden. En inderdaad, het feestje was echt geweldig, het was ontzettend gezellig en mensen waarvan ik altijd dacht dat ze heel serieus waren kwamen helemaal los (geweldig om te zien dus), maar toen ik zondag ochtend wakker werd en mn tas beneden midden in de gang stond, mn schoenen pal voor de ingang van mijn slaapkamer stonden en mijn jas nog in de badkamer naast de wc lag, dacht ik… oh nee het was weer zo’n avond! (voor diegene die vroegen om wat wilde/sappige/grappige verhalen, hier is er een ;))

En nu zojuist de laatste problem sets voor deze term ingeleverd, wat betekent VAKANTIE!! 20 december vlieg ik weer terug naar Nederland, dus tot die tijd heb ik nog tijd om de stof van afgelopen term te herhalen, wat achterstallig leeswerk te doen, en veel belangrijker, te relaxen en hier de toerist uit te hangen! Overigens, we hebben voor de vakantie wel de opdracht gekregen om twee essays te schrijven en enkele opgaven te maken, die heel toepasselijk dan ook vacation excercises en essays genoemd worden. Klinkt een beetje alsof het een soort van sudoku puzzeltjes zijn die je in de trein of op je ligbedje op het strand oplost. Verwacht echter dat deze vacation excercises iets minder plezierig zijn. Hoewel, ik mag eigenlijk niet klagen met mn 5 weken vakantie... dus dat zal ik dan ook niet meer doen ;) wat misschien nog wel leuk is om iets over te vertellen zijn mijn roeiervaringen van afgelopen term.

Zoals jullie wellicht weten ben ik aan het begin van de term gestart met roeien. Op een paar roeilessen op de middelbare school bij Vidar na, was dit de eerste keer roeien en was ik dus een van de honderden (of misschien zelfs wel duizenden) novices in Oxford (dat zijn dus de mensen die voor deze term nog nooit hebben geroeid). Ik trainde gemiddeld een keer per week op het water en kon daarnaast elke week nog aan verschillende land-trainingen deelnemen (wat wel grappig is, je hebt hier ook zogenaamde tank sessions. Daarbij ga je dus met zn allen in een boot in het zwembad roeien, waarbij er gaten in de roeispanen zitten zodat je wel de weerstand hebt maar de boot niet beweegt). Het verschilt echter wel per colllege hoe vaak je traint, ik heb bijvoorbeeld vriendinnen en vrienden die 3 of meer keer per week het water op gingen. Desalniettemin, elk novices team van elk college werkt uiteindelijk naar dezelfde eerste grote race van het jaar toe, namelijk de Christ Church Regatta. Deze race vind in week 7 plaats, duurt 4 dagen en hieraan mogen alleen novices boten deelnemen. Met slechts 6 weken training en een gloednieuwe en niet zo ervaren cox (de persoon voorop de boot die de roeiers commando’s geeft) levert deze race een heleboel hilarische taferelen op. Zo ook bij onze boat race. (Je racet overigens tegen 1 andere boot tegelijkertijd, en afhankelijk van je prestatie wordt bepaald wanneer en tegen wie je volgende race is.) Wij hadden onze eerste race op de tweede dag van de Regatta en we begonnen eigenlijk heel goed met een voorsprong. Echter, al na honder meter, kwam de roeispaan van onze roeiers in het water vast te zitten (catching a crab noemen ze dat hier) waardoor de baan van onze boot een lichte afwijking naar rechts kreeg en de zijkant van de rivier steeds dichterbij kwam. Onze tegenstanders hadden in het algemeen een sterke afwijking naar rechts, dus na ongeveer 300 meter botsten onze boten tegen elkaar en crashten wij vervolgens tegen de zijkant van de rivier. Onze tegenstanders konden vervolgens verder roeien en finishte als eerste. Wij natuurlijk hartstikke teleurgesteld... eerste race en gelijk verloren! Toen we vervolgens finishte bleek echter dat de andere boot gediskwalificeerd was omdat ze in onze laan waren gekomen, toch ‘gewonnen’ dus (hoewel dit eigenlijk niet de overwinning was waarop ik had gehoopt ;)). De volgende dag moesten we opnieuw racen, deze keer zonder ongelukken, maar nu waren onze tegenstanders helaas een stuk sneller waardoor we hadden verloren. Toch vond ik het echt ontzettend gaaf om aan dit evenement deel te nemen. Allereerst is de sfeer geweldig, zie je telkens veel bekende gezichten voorbij komen in de roeiboten (zoals jullie waarschijnlijk wel weten is roeien dé studentensport in Oxford en probeert vrijwel elke student het wel een enkele keer of een term) en tenslotte is het geweldig om die teamspirit voor, tijdens en na de race te voelen! Volgende term ga ik daarom zeker door met roeien en trainen we hopelijk ook wat vaker per week, zodat ik nog wat beter wordt, hoewel ik de basics nu ken is er namelijk nog een hoop ruimte voor verbetering!

Maar... ik denk dat ik het maar weer eens ga afronden voor vandaag. Hoewel ik nog zoveel andere dingen wil en kan vertellen, denk ik dat jullie met dit ellelange verhaal wel weer even zoet zijn ;) Geniet van Sinterklaas vanavond en ik zie jullie hopelijk allemaal eind december! Ik ga het begin van mijn vakantie vieren :D

Liefs,
Monique

  • 05 December 2011 - 14:48

    Puck:

    Yes ik flik het weer, de eerste!
    Je mag idd niet klagen over 5 weken vakantie, ik moet nog 6 weken full time blokken en ben daarna 11 hele dagen vrij (van college, niet van werk) dus ik zou wel willen ruilen ;)

    als ik het goed begrepen heb sluit je 20 dec aan bij onze 'dit was het laatste tentamen van 2011'-party :) dus dan kun je mooi alle andere verhalen vertellen ;) over mannen bijvoorbeeld, ik geloof niet dat je 8 weken stil hebt gezeten :P

    XX

  • 05 December 2011 - 15:23

    Nicky:

    Hee Monique

    wat een leven, ze hadden die twee jaar, makkelijk in één jaar kunnen stoppen:P overigens ben ik wel benieuwd na die dikke armen van jou(of het meer effect heeft als die dienbladen). ik verwacht overigens wel dat je nog overstapt naar de skiff :P genietze

    gr. Nicky

  • 05 December 2011 - 22:05

    Charlotte:

    Mo! :) Leuk om weer helemaal goed op de hoogte te zijn! :) Veel plezier met alle leuke dingen die je de komende twee weken gaat doen en tot de 22ste! Xx

  • 06 December 2011 - 18:59

    Jelle Zoontjens:

    Hey Nichtje, goed te lezen dat je het goed hebt daaro..

    Wel even volhouden nog he, wat dan maken Ilse en ik volgend jaar een tripje naar je toe.

    Groeten aan Harrie Poter.

  • 07 December 2011 - 08:58

    Linda:

    Heey! Wat een leuk verhaal weer :-) Echt leuk om al in zo'n kerstsfeer te zijn. Geniet ervan en van je vakantie natuurlijk en ik zie je op je verjaardag :-D
    xxx

  • 12 December 2011 - 09:33

    Leonie:

    Mo! Wat een geweldig weer om te lezen, ik hoop dat je twee jaar lang zulke verhalen blijft schrijven! ;) Geniet nu van de laatste dagen 'Oxfordiaanse' toerist en ik zie je over 10 dagen. Zin in!
    Liefs!

  • 16 December 2011 - 14:03

    Jacky:

    Hoi Monique
    Leuk, weer zo'n lekker lang verhaal, en je schrijft zelfs spannend.
    Is het niet koud op het water?

    Tot met je verjaardag, groetjes.

  • 05 Februari 2012 - 18:06

    Sanne:

    ik wil een nieuw verslag!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Oxford

University of Oxford

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2012

Artikel Asset magazine

05 December 2011

Week 9, end of term, start of holiday!

07 November 2011

5th week blues

18 Oktober 2011

Bicycles, sexy subfusc & problem sets

03 Oktober 2011

Week -1
Monique

Actief sinds 22 Sept. 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 15658

Voorgaande reizen:

26 September 2011 - 01 September 2013

University of Oxford

07 Oktober 2016 - 30 November -0001

San Francisco

Landen bezocht: