Week -1 - Reisverslag uit Oxford, Verenigd Koninkrijk van Monique Boogaart - WaarBenJij.nu Week -1 - Reisverslag uit Oxford, Verenigd Koninkrijk van Monique Boogaart - WaarBenJij.nu

Week -1

Door: moniquevandenboogaart

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 Oktober 2011 | Verenigd Koninkrijk, Oxford

Na een mijn eerste weekje in Oxford wordt het toch eens tijd voor de eerste post op mijn blog, maar waar moet ik in hemelsnaam beginnen? Misschien gewoon in chronologische volgorde.

Vorige week maandag de 26ste vertrok in dan toch eindelijk naar Oxford (Iedereen vroeg me al een aantal weken, wanneer vertrek je nou? Omdat het collegejaar in Nederland natuurlijk al lang was gestart). In Oxford begint het academische jaar echter veel later, namelijk op 8 oktober (start week 1). Mijn programma is echter een uitzondering, het zogenaamde Math Crash Course, wat elke aankomende Mphil Economics student geacht word te volgen, begon al op 27 september (week -1 dus). Aan de ene kant jammer dat ik gelijk de volgende dag kon starten en niet echt tijd had om eerst rustig alles te regelen (bankrekening, fiets, collegekaart, koffer uitpakken etc), maar aan de andere kant zijn de lectures een goede manier om gelijk een heleboel mensen te leren kennen. Vrijwel iedereen in mijn programma was rond dezelfde tijd als ik gearriveerd, dus bijna iedereen van mijn programma verkeerde in dezelfde positie als ik, wat een gerustelling was.
Het verbaasde me echt (maar wel in een positieve zin) hoe ongeloofelijk makkelijk het (waarschijnlijk om de hiervoor genoemde reden) was om mensen te leren kennen. Echt elk inimien sociaal contactmoment, was een kans om je aan iemand voor te stellen en een gesprek aan te knopen. Bijvoorbeeld: Je staat in de rij voor de koffie, je komt tegelijk aan bij de toilet, je gaat naast iemand in college zitten, iemand blijkt ook uit Nederland te komen, iemand is net zoals jij een van de weinige vrouwen in het programma, en ga zo maar door. Na mijn eerste college had ik al zeker 20 mensen leren kennen (waarbij ik vervolgens wel van de helft weer de naam vergeten was). De jongen naast wie ik zat in mijn eerste college zei daarom na de pauze ook heel typerend: dit heeft meer weg van een speeddate course ipv een math crash course. Desalniettemin, ik was heel blij met al dat speed daten. Wat trouwens ook mooi is om te vermelden, we hebben tijdens ons college elke ochtend een koffie pauze met gratis koffie en koekjes. Daarnaast krijgen we ook de sheets en opgaven uitgedeeld elk college, wat een luxe! Dacht eerst: misschien is dat omdat dit Oxford is, maar vandaag bleek helaas dat dat alleen tijdens het Crash course zo is, helaas!
Even een aantal feitjes over mijn programma en studiegenoten:
- Naast mij zitten er nog ongeveer 59 andere mensen in het Mphil Economics programma
- Hoogstens 10 hiervan zijn vrouw (wat mooi is denk ik)
- 2 andere Nederlanders (die je op de een of andere manier toch altijd herkend)
- Minstens 60% (maar ik denk zelfs nog meer) van mijn studiegenoten komt van buiten de UK
- Zeker 33,33% van mijn studiegenoten zijn afkomstig uit Duitsland

Daarnaast bleken de heersende (en ook wel een beetje mijn) vooroordelen over Oxford (heel erg gegeneraliseerd: iedereen studeert alleen maar en stappen of een andere vorm van sociaal leven zit er niet in) totaal ongegrond. De eerste dag vertelde bijvoorbeeld al twee verschillende studenten mij dat ze een hangover hadden (op dinsdag?). Ook stelt een groot deel van mijn studiegenoten vrijwel elke dag voor om naar de pub te gaan (nu is het programma natuurlijk ook nog niet zo druk als wanneer de ‘echte’ colleges starten, maar toch). Daarnaast is bijna elke student lid van een sport team of een of andere club (je blijkt hier echt clubs te hebben voor vanalles en nog wat, van rollenspellenclub tot astrologieclub). Social life blijkt hier dus ook, naast academic life, erg belangrijk te zijn!

Tevens start deze week (week 0 van de Michaleas term) de freshers week. Deze is verschillend per college maar komt eigenlijk bij iedereen wel op hetzelfde neer. Iedereen heeft bijvoorbeeld een aantal keer een dinner, een pub crawl, quiz night, cocktail night en ook een freshers fair. Er zijn dus eigenlijk heel veel overeenkomsten met een ‘normale’ of Tilburgse Introductieweek, alleen overdag vinden er wat minder activiteiten plaats. Gisteren had ik bijvoorbeeld een dinner voor internationale studenten op mijn college en daarna gingen we nog wat borrelen in een pub in de buurt. Dinsdag hebben we pub crawl, wat perfect gepland is, want dinsdag heb ik ook de laatste lectures van mijn Math Crash course en ben dus woensdag lekker vrij!

Daarnaast zal ik ook even wat meer uitleggen over het collegesysteem in Oxford (wat overigens vergelijkbaar is met dat van Cambridge), omdat dit compleet anders is dan in andere Universiteitssteden. Allereerst is er in Oxford niet een centrale plaats waar de universiteit is en is er dus ook geen campus. Eigenlijk zou je de gehele stad Oxford kunnen zien als universiteit, omdat de 38 colleges en de verschillende departementen verspreid zijn over heel Oxford. Elke student die aan de Universiteit van Oxford studeert behoort tot een van de 38 colleges. Ik behoor bijvoorbeeld tot St. Anne’s college. Elk college is eigenlijk een aparte community, waar je kan wonen, eten en studeren. Elk college heeft ook een eigen bibliotheek, eigen sociale activiteiten (georganiseerd door een soort activiteitencommissie, een voor undergraduates en een voor graduates) en sport teams. Ook de introductieweek is daarom per college geregeld. Er zijn daarom bijvoorbeeld mensen die vrijwel alleen met mensen van hun college omgaan omdat je hen natuurlijk telkens weer tegenkomt. Het heeft ook iets weg van een studentenvereniging, er worden bijvoorbeeld exchange dinners georganiseerd met andere colleges, en sport teams van verschillende colleges strijden tegen elkaar. Hoewel je wel meer gespecialiseerde colleges hebt, zijn de studierichtingen van de mensen in je college vaak heel divers, wat denk ik erg leuk is! Daarnaast heeft ook elk college zijn eigen tradities, op Merton College hebben lopen ze bijvoorbeeld in Oktober wanneer de klok een uur wordt teruggezet, een uur lang achteruit terwijl ze rode port drinken, en zo zijn er meer van deze tradities! Op sommige colleges is er bijvoorbeeld ook elke avond formal dinner, wat betekent dat iedereen zijn gown (soort zwart gewaad of toga) aan moet. Ik heb deze inclusief ribbon en mortar board afgelopen week ook al gekocht, moet deze over twee weken met de officiele marticulation ceremonie aan (daar moeten zeker fotos van gemaakt worden!).

Colleges zijn dus een essentieel deel van je studentenleven in Oxford, en een van de eerste vragen wanneer je iemand spreekt (na naam en studierichting) is daarom ook: oh en bij welk college hoor je?
Maar goed, het college en de activiteiten die er georganiseerd worden zorgen er dus voor dat je snel mensen leert kennen en dat je naast economen ook nog mensen van andere richtingen spreekt (wat denk ik erg interessant is!). Helaas heeft je college vaak niet voldoende accomodatie voor iedereen (mijn college heeft bijvoorbeeld maar voor 82 van de 150 graduates accomodatie) waardoor ik in eeen private accomodation woon. Samen met 3 britse jongens, woon ik sinds vorige week woensdag in een heel schattig en traditioneel Brits huis in het zuiden van Oxford. Ons huis heeft ook een tuin met een appelboom en we hebben zelfs roosmarijn en een aantal andere kruiden in de tuin, helemaal niet studentikoos dus maar wel heel Brits. Mijn kamer is ook precies wat je van een Engelse slaapkamer zou voorstellen, pastelgele muren, pastelgele vloerbedekking, een oud dressoir en een sier openhaard (so lovely ;). Mijn huisgenoten, Luis, Liam en James, zijn daarnaast ook super. Gisteren hebben we gezellig met zn vieren gepicknickt in park vlakbij ons huis (het is hier zo groen, en waarschijnlijk net zoals in Nederland geweldig weer) en zaterdagavond hebben we een ale gedronken in de lokale pub, we hebben namelijk een pub op het einde van onze straat!

Even een leuk intermezzo, ik las gisteren het volgende: De pub werd 250 jaar geleden opgericht om een einde te maken aan de ongecontroleerde alcoholconsumptie van gin. Door de alcoholconsumptie te concentreren in gereguleerde public houses, kort weg pubs, dacht de overheid vat op alcoholgebruik te krijgen.

Daarom stikt het in hier dus van de pubs! Hoewel we in een redelijk rustige buurt wonen (en de dichtsbijzinde supermarkt 10 tot 15 min lopen is) hebben we wel minstens 5 pubs tussen ons en de supermarkt in liggen. Toen ik echter verder las in het stukje over pubs, bleek dat veel van deze traditionele pubs verlies maken en er de laatste jaren al veel van hen hun deuren hebben moeten sluiten, en zo dus ook met onze lokale pub (zo werd ons zaterdagavond verteld)... jammer!

Naast colleges maken de pubs hier ook een groot deel van het studentenleven uit. Afgelopen week heb ik al verschillende avonden in pubs doorgebracht met onder andere mensen van mijn programma.Ik weet niet of het door de ambitieuze studenten economics in Oxford of door de vele math lectures van afgelopen week komt, maar onder het genot van een biertje besproken we bijvoorbeeld hoe je uitrekent hoeveel keer er geproost moet worden als je met 9 studenten bent en iedereen met iedereen wil proosten. Nee mensen dat is niet 9! Maar 9*8/2. Naast dit werden er uiteraard ook minder inhoudelijke zaken besproken, zoals de drankspellen en rituelen in verschillende landen.

Ik denk dat ik mijn eerste blog maar tot een einde ga breien, zodadelijk start namelijk een borrel van mijn programma in de common room (ofwel koffiekamer van het economische departement). Ik hoop dat jullie je iets voor kunnen stellen bij de vreemde universiteits structuur in Oxford en dat jullie mijn verhaal niet al te lang vonden.

Helaas kan ik niet zo vaak reageren op e-mails of andere berichten via internet omdat het nog 10 dagen (inderdaad TIEN dagen, en ik ben niet eens zeker of dit gewone of werkdagen is) duurt voordat internet is aangesloten in ons huis. Dit werd mijn huisgenoten gisteren namelijk verteld toen ze naar de winkel gingen om een internetaansluiting te regelen. Denk je in een westers land te gaan wonen, waar internet tegenwoordig vrijwel onmisbaar is (hoewel ik dat eigenlijk verschrikkelijk vind, maar toch), duurt het gewoon TIEN dagen voordat ze langs kunnen komen om internet aan te sluiten. Ik ben de komende twee weken dus nog steeds beperkt tot internetten op de computers in het departement of college. Een voordeel is dat ik me zo in ieder geval wel vol kan focussen op mijn studie ;)

P.S. Foto’s volgen ook snel!

• 03 Oktober 2011 - 16:08

Puck:

Hey Mootje, jammer dat die gratis koekjes geen gratis taart zijn ;) verder kan ik me wel iets voorstellen bij de 'Oxford Structuur', ze houden je iig goed bezig zo te horen dus je hoeft je niet te vervelen.

xx

• 03 Oktober 2011 - 16:22

Maaike Diepstraten:

Aaah Monique, echt super leuk om zo'n uitgebreid verslag te lezen! Ik was ondertussen aan het koken: aan het eind van je verhaal was mijn kipje heeel krokant haha!
    Goed om te lezen dat je zo snel zoveel mensen hebt leren kennen en dat het daar niet alleen om studeren draait. Was de wiskundecursus lastig of was het goed te doen?
    Ik ben gister met Aniek en Inge naar de kermis geweest. Ik heb je gemist met oliebollen eten, nu was ik de enige met een wit shirt! ;) Heel veel plezier deze week! Als je internet thuis hebt, moeten we maar snel gaan skypen! Hebben nu, na een week, al heel veel om bij te kletsen!
    Dikke knuffel!

• 03 Oktober 2011 - 17:20

Sanne Van Den Corput:

Sjongejonge, eindelijk!! Ik heb vorige week al zeker 4x op je site gekeken, maar er kwam steeds niks op. Gelukkig heb je nu alles goed gemaakt met een extra, super, mega lang verhaal. Klinkt goed allemaal :) Nog bijna een leerzaam verhaal ook, vooral over de proosten. Maar het lijkt me heel veel tijd besparen als je gewoon allemaal tegelijk je glas heft en proost zegt. Dan ben je in 1x (ofwel 9x) klaar! Oh en wees niet bang, je hebt niet echt iets gemist op de kermis. Volgens mij kun je je precies voor de geest halen wat er allemaal staat. Tot in de details. Want het is gewoon weer hetzelfde als alle jaren. Maar toch, voor de goede orde, zal ik volgende week jou oliebol opeten;) heel veel plezier nog xxxxx

• 03 Oktober 2011 - 18:58

Aniek:

Was ik alle waarbenjij.nu's aan het afstruinen van bekenden die in het buitenland zitten, zie ik dat jij eindelijk een verhaal hebt getypt: jippie! :) Wat leuk om te horen dat het allemaal goed bevalt en dat er genoeg te doen is! En zie je nou wel dat vrienden maken makkelijk gaat! ;) Volgens mij vermaak je je trws prima met al die mannen om je heen. En die pub's zijn volgens mij jou nieuwe studeerplek. Met die pints (0,5 liter bier) binnen handbereik gaat je studeerwerk vast met sprongen vooruit! Dat blijkt wel na die rekensom! Nu snap ik ook waarom je het redelijk makkelijk vind.. haha! :p

Ik zou zeggen zet hem op met speeddaten, meld je aan bij een vereniging, ga alle borrels af, bezoek alle pub's die er zijn en oh, vergeet dan niet om ook nog wat te studeren.. Kortom geniet er lekker van! :)

Kus

• 03 Oktober 2011 - 19:47

Linda:

Heey Monique! Echt leuk om je verhaal te lezen. Leuk om te horen hoe dat nou allemaal werkt in Oxford. En top dat je huis zo bevalt, echt cool dat het traditioneel engels is ;-) Nou veel plezier met allemaal nieuwe mensen ontmoeten en succes met je colleges! xxx

• 03 Oktober 2011 - 20:57

Moniek De Graaf:

Hoi monique,
    Wat een verhaal zeg ;)
    Maar interessant om te lezen hoe jij t daar vindt en wat je doet!
    Zo te horen vermaak jij je daar wel ;)
    Veel plezier... en suc6 met je studie!!
    xx

• 04 Oktober 2011 - 03:48

Judith Verweij:

Haaa Mo'tje! Klinkt echt top! Hoe zijn de mensen in je college? En zijn die jongens uit je huis leuk? Woon je dichtbij je college/uni? Haha, echt grappig dat je gratis koffie en koekjes krijgt! En sommige dingen zijn echt net als hier, zoals die clubs en de heel veel soorten studierichtingen met allemaal een eigen library! Succes en enjoy! Liefs!!

• 04 Oktober 2011 - 10:35

Whitney Pattinaja:

Zozo, leuk uitgebreid stukje :)! Klinkt alsof je je goed vermaakt in het mooie Oxford. We moeten snel maar een date plannen om elkaar te zien... zijnde nu Britse studenten :). Succes met je echte colleges.

Lots of love, Whitney

• 04 Oktober 2011 - 14:45

Liam Van Der Cattell:

Hi Mootje!

Blij om te zien dat je regelen in goed. Ik wil benadrukken dat we niet altijd drinken in de pubs! Hope James 'zingen is niet al te vervelend! Zie je later.

P.S. Hoe is mijn Nederlands?

• 04 Oktober 2011 - 19:38

Leonie:

Mo!
    Super leuk om zo'n uitgebreid verslag van je te lezen. Ook interessant om te weten hoe alles is georiganiseerd in Oxford, wel heel anders dan Tilburg! Fijn dat het sociale leven toch beter is dan dat je je had voorgesteld!
    Veel succes en geniet er vooral van!
    Liefs!

• 05 Oktober 2011 - 08:07

Jacky:

Hoi Monique

Leuk lang verhaal, leuk om te lezen.
    Dat van de gratis thee, en koekjes die niet aan te slepen zijn denk ik terug aan mijn eerste engelse lessen Thea Time!
    Dat sporten is ook echt iets voor jou, kun je vanalles uitproberen, en je energie kwijt.
    Het verhaal over de pubs was ook nieuw, maar zou er nu minder drankgebruik zijn??
    Volgende keer vast iets over je studie, we zijn benieuwd.
    Groetjes en slaap maar lekker in je pastelgele slaapkamertje.

Groetjes Jacky.

• 05 Oktober 2011 - 15:49

Franka:

Hee Monique! veel plezier, geniet ervan!! x